Kokoomuksen ryhmäpuhe talousarviossa 26.11.2026
26.11.2025
Ryhmäpuheenvuoro talousarviokeskustelussa valtuuston kokouksessa 26.11.2026.
Arvoisa puheenjohtaja, hyvät valtuutetut, viranhaltijat ja kuntalaiset,
käsittelemme tänään talousarviota vuodelle 2026 ja taloussuunnitelmaa tuleville vuosille. Kokoomuksen valtuustoryhmän puolesta haluan kiittää valmistelijoita siitä, että talousarviota on tehty avoimesti, realistisesti ja tulevaisuuteen katsoen – aikana, jolloin helppoja ratkaisuja ei ole.
Lempäälä on elinvoimainen kasvukunta. Olemme yksi Suomen vetovoimaisimmista kunnista, ja tuoreissa vertailuissa Lempäälä on noussut koko maan seitsemänneksi elinvoimassa ja pitovoimassa. Väestö kasvaa noin prosentin vuosivauhtia, mikä on harvinaista tämän päivän Suomessa. Se on meille iso mahdollisuus – mutta myös iso vastuu.
Samalla tiedämme, että vuoden 2026 talousarvio osoittaa selvästi alijäämäistä tulosta ja velan kasvu jatkuu. Investointeja on ensi vuonna vielä vaikea pienentää, mutta on hyvä, että suunnitelmakaudella suunta on alaspäin.
Tämä kokonaisuus kertoo sen, minkä Kokoomus on sanonut jo pitkään: Lempäälä kasvaa, mutta kasvu ei voi nojata pysyvään velanottoon. Emme voi käyttää enemmän kuin tienaamme. Vastuullinen taloudenpito ei ole ideologiaa, vaan edellytys sille, että pystymme turvaamaan kunnan peruspalvelut myös 2030-luvulla.
Samaan aikaan Suomen julkinen talous on ajautunut tilanteeseen, jossa koko maa on laitettu tarkkailuluokalle kestämättömän velkaantumisen vuoksi. Tämä kehitys ei ole irrallinen meistä – se heijastuu kuntiin valtionosuusleikkausten ja uusien vastuiden kautta. Myöskään Lempäälällä ei ole varaa jatkaa julkisen talouden velkakasvua omalta osaltaan.
Emme myöskään vielä tiedä, miten pöydälle jäänyt valtionosuusuudistus lopulta kohtelee Lempäälää. Toistaiseksi epävarmuus kasvaa, ei vähene. Ja kun suuremmat, meitä vauraammat kaupungit – kuten Tampere – vetävät nyt vyötä kireälle torjuakseen veronkorotuksia, on selvää, että samaa realismia tarvitaan myös Lempäälässä. Talous tasapainotetaan ensisijaisesti karsimalla sellaisia tehtäviä, jotka eivät kunnalle kuulu, ja tehostamalla toimintaa rakenteellisesti. Jos se edellyttää sopeuttamista ja muutosneuvotteluja, niitä ei pidä väistää.
Kokoomukselle tässä talousarviossa on kolme keskeistä kärkeä:
talouden tasapaino ja velkaantumisen katkaiseminen,
työn, yrittämisen ja kasvun edellytysten vahvistaminen,
peruspalveluiden ja arjen turvallisuuden turvaaminen.
Ensinnäkin talouden tasapaino.
Taloussuunnitelmassa toimintakatteen kasvua pyritään mitoittamaan verotulojen kasvua pienemmäksi. Tämä on oikea linja. Korostamme kuitenkin, että tämä ei saa jäädä kirjaukseksi paperiin. Jokaisen uuden pysyvän menon kohdalla on katsottava, mitä jätämme tekemättä tai mistä tehostamme.
Käyttötalous on taloutemme kriittisin osa. Investointeja on osattu aikatauluttaa, mutta suurin riski on pysyvien menojen kasvu. Henkilöstömenot ovat merkittävä erä, ja laadukas palvelu vaatii osaavaa henkilöstöä. Mutta samalla meidän on löydettävä fiksumpia tapoja tehdä työtä – digitalisaatiolla, prosessien uudistuksella ja organisaation toimintamalleja kehittämällä.
Toiseksi työ, yrittäjyys ja kasvu.
Työllisyys on Lempäälän vahvuuksia. TE-palvelujen siirtymä on meille sekä mahdollisuus että riski. Tampere järjestää ja tuottaa työllisyysalueen palvelut, ja meidän on varmistettava, että:
• kustannukset eivät karkaa,
• kustannukset jakautuvat oikeudenmukaisesti,
• ja vaikutukset – nopeampi työllistyminen ja yritysyhteistyön sujuvuus – ovat todellisia.
Emme voi olla vain maksajan roolissa. Meidän on oltava aktiivinen, äänekäs ja peräänantamaton edunvalvoja.
Yritystonttien markkinointi, keskustan kehittäminen, sijaintimme hyödyntäminen ja Asuntomessut 2026 muodostavat kokonaisuuden, joka vahvistaa koko kunnan vetovoimaa. Asuntomessujen kustannusten tulee tuottaa pysyvää hyötyä: uusia asukkaita, uusia yrityksiä ja kasvavia verotuloja – ei vain yksittäinen tapahtumahetki.
Kolmanneksi peruspalvelut ja arjen turvallisuus.
Koulutus ja varhaiskasvatus ovat Lempäälän tärkein vetovoimatekijä. Meidän on huolehdittava siitä, että tilat ovat terveet, ryhmäkoot kohtuulliset ja koulupäivä sujuva. Investoinneista suurin osa kohdistuu opetukseen ja infraan – oikeasta syystä.
Kunnan olemassa olevasta omaisuudesta on pidettävä parempaa huolta. Ennakoiva kunnossapito on taloudellisesti järkevää ja turvallisesti välttämätöntä. Liikenneväylät, valaistus, liikuntapaikat ja arjen ympäristö muodostavat kokonaisuuden, jolla on suora yhteys kuntalaisten hyvinvointiin ja kunnan imagoon.
Energiansäästötoimet ja tehokkuus ovat vastuullista taloutta. Jokainen euro, joka pienentää pysyvästi energiankulutusta, vahvistaa myös talouden pohjaa.
Verotus ja tulevat vuodet.
Lempäälän kilpailuvaltti on maltillinen verotus. Emme näe tilaa veronkorotuksille. Meidän on tehtävä samat valinnat kuin vauraammat kaupungit ympärillämme: tehostettava, priorisoitava ja tarvittaessa luovuttava sellaisesta, mikä ei ole kunnan ydintehtävää. Vain näin voimme turvata talouden tasapainon.
Arvoisa puheenjohtaja,
tämä talousarvio ei ole täydellinen. Se sisältää meille Kokoomuksellekin vaikeita valintoja. Mutta näemme, että suunta on oikea: kohti tasapainoisempaa taloutta, kohti hallittua investointitasoa ja kohti kuntaa, joka ei tee päätöksiä vasta pakkotilanteessa.
Siksi Kokoomuksen valtuustoryhmä on valmis hyväksymään talousarvion ja taloussuunnitelman lähtökohdaksi. Samalla muistutamme, että työ jatkuu joka lautakunnassa ja jokaisessa vuoden 2026 päätöksessä. Lempäälää rakennetaan vastuullisesti, yrittäjyyteen nojaten ja tulevien sukupolvien etu mielessä.
Kiitos.
